top of page
An-Sofie

Zo wordt je POS display een stevige pijler in je marketingmix

We winden er geen doekjes rond: een product succesvol op de markt brengen is hard labeur. Zeker het product onder de aandacht van de juiste doelgroep brengen is lastig. Om hierin te slagen moet je een goede marketingmix hebben. En het online luik hiervan blijft maar groeien… Daarom is het logisch dat je jezelf de vraag stelt of een kartonnen POS display nog in de marketingmix van vandaag past. De conclusie is uiteraard ‘ja’, maar hoe je dat nu precies aanpakt, delen we graag.




We winden er geen doekjes rond: een product succesvol op de markt brengen is hard labeur. Zeker het product onder de aandacht van de juiste doelgroep brengen is lastig. Om hierin te slagen moet je een goede marketingmix hebben. En het online luik hiervan blijft maar groeien… Daarom is het logisch dat je jezelf de vraag stelt of een kartonnen POS display nog in de marketingmix van vandaag past. De conclusie is uiteraard ‘ja’, maar hoe je dat nu precies aanpakt, vertellen we je hieronder.


Tijden veranderen, maar POS displays blijven belangrijk

In tijden van social media, smartphones en overal gratis Wi-Fi wordt papier steeds meer naar de achtergrond verdrongen. Logisch. Ook de winkelvloer verhuist stap voor stap naar het wereldwijde web. Tijd om de POS display naar het containerpark te brengen? Helemaal niet.


Wist je dat er maar weinig webwinkels in hun eentje functioneren? Het aantal fysieke winkels is nog altijd groot. Bovendien kopen we nog geen wc-papier, kaas en andere noodzakelijke producten online. Zo’n winkel waar je producten nog in het echt kunt zien, kunt aanraken en met eigen ogen kunt beoordelen heeft iets geruststellends... Daarom blijft een POS display nog steeds onovertroffen op de winkelvloer. In de marketingmix ermee!


Wanneer is een POS display een volwaardige speler in de marketingmix?

Waaraan moet een POS display dan voldoen om zijn rol binnen de marketingmix volwaardig te spelen? Kortom: hoe zorg je ervoor dat het je meer opbrengt? Op zich is het simpel: verkoopresultaten staan of vallen met een sterk display concept. Vergelijk een POS display met een topverkoper op de winkelvloer. Een topverkoper trekt de aandacht, maakt contact met de shopper, geeft de juiste informatie, charmeert, overtuigt en overhaalt tot aankoop. Iets wat een POS display ook moet doen dus…


Trek de look & feel door

Het spreekt voor zich dat het design van je POS display in dezelfde lijn moet liggen van je totale look & feel. Het heeft weinig zin om in de campagne een bepaalde stijl toe te passen die in het display design niet meer voorkomt? Trek de lijn door, maar houd er ook steeds rekening mee dat je met POS display bezig bent. Dit moet snel, effectief en ook vanop afstand ‘werken’. Draai de ‘creatieve knop’ dus gerust een graadje hoger.


1. CONNECT

In jouw marketingmix moet een POS display in eerste instantie de aandacht van de consument trekken. Als je hierin faalt, mag je een aankoop vergeten. Een goede display trekt de consument naar zich toe, maakt een connectie en zorgt ervoor dat de shopper méér wil. Helaas pindakaas, daarvoor bestaat geen vaste formule.De ene display is erg opvallend en luid. De andere is juist opvallend rustig en stijlvol. Het ene concept bevat een explosie van beelden, beweging, felle kleuren. Het andere bevat strakke kleurvlakken en één uitgesneden beeld.In een winkel waar een overdaad aan POS materiaal staat opgesteld, kan rustig en strak juist heel opvallend zijn. In advertising getuigt veel witruimte toch ook van klasse en exclusiviteit? Veel hangt af van je merkpersoonlijkheid, wat je product wil uitstralen én de omgeving.


Tip 1: zorg dat je display gezien wordt. Hoe je dat doet, is een creatieve uitdaging. Houd in elk geval rekening met je brand personality én de POS omgeving.


2. CONVERT

Aandacht trekken is noodzakelijk, maar niet voldoende. Een sterke POS display moet de consument er ook van overtuigen dat het gepresenteerde product echt iets voor hem/haar is. Het moet de zin tot aankopen opwekken met andere woorden. Heel veel tijd krijgt een display daarvoor niet.Daarom moet men zorgvuldige beelden selecteren en voor duidelijke, compacte compacte copy zorgen. Geef de consument zoveel mogelijk voordelen om voor dit product te kiezen. Hier moet je niet altijd over prijsvoordeel praten, maar wel vanuit de problemen van de shopper die het product oplost. Bij elke twijfel over concept, beeld of copy: testen bij de consument.


Tip 2: maak vooraf een dummy-versie van de nieuwe display. Dit is een levensgrote maquette met layout, kleuren, beelden en copy. Test dit bij een focusgroep en stuur bij indien nodig.


3. CLOSE

Je POS display trekt aandacht? Check. Hij overtuigt de consument van zijn meerwaarde? Check. Maar ook dat is niet genoeg om de klant tot aankoop over te laten gaan. Je POS display moet namelijk ook worden afgestemd om de koop te sluiten. Daarvoor zijn er allerlei slimme tips & tricks. Zorg ervoor dat het product makkelijk mee te nemen is, dat de schappen regelmatig worden bijgevuld, dat de display er goed blijft uitzien tot einde promotieperiode of tijdig vervangen wordt. Ook de plaatsing in de winkel kan een verschil maken in verkoopcijfers. Onderhandel over de beste plaats. Een aantrekkelijke, creatieve display maakt meer kans op een betere plaats in de winkel.


Tip 3: Welk creatief concept je ook kiest, kies in elk geval voor een degelijke display die tegen een stootje kan en lang meegaat. Want de kracht van een POS display staat of valt ook letterlijk met de kwaliteit ervan. Zorg dat hij bestand is tegen voldoende gewicht én grijpgrage handen.


20 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page